Veelgestelde vragen in verband met corona

Landelijke informatie over palliatieve zorg en COVID-19 op palliaweb/corona

Vanwege de corona-uitbraak wordt heel Nederland op dit moment geconfronteerd met angst voor lijden en sterven.

Iedereen die op zoek is naar kennis en informatie over palliatieve zorg aan patiënten met COVID-19 besmetting vindt die op palliaweb/corona.

De informatie op Palliaweb is verzameld op basis van overleg met landelijke experts in de 1e, 2e en 3e lijn.

Waarom gelden er in hospice Demeter extra maatregelen?

In hospice Demeter liggen mensen met een grote zorgbehoefte. Onze patiënten zijn kwetsbaar en onze medewerkers onmisbaar. Om ervoor te zorgen dat we zorg kunnen blijven geven aan ieder die het nodig heeft nemen we een aantal maatregelen. We hopen op uw begrip en medewerking.

Hoe merkt u besmet te zijn met het Coronavirus?
De eerste signalen van deze griep zijn neusverkoudheid, keelpijn, hoesten, niezen en moeilijker adem halen. Ook ontstaat er koorts, dat wil zeggen een temperatuur van 38 graden of hoger.
Wat kunt u doen om het verspreiden te verminderen of voorkomen?

Wanneer u in Demeter bent vragen wij u op de kamer van uw naaste te blijven. In tegenstelling tot eerdere berichten kunt u gebruik maken van het patiëntentoilet die grenst aan de kamer van uw naaste. Dit toilet en ook deurklinken worden meerdere keren per dag gereinigd.

Na bezoek van het toilet vragen wij uw handen twee keer te wassen: de eerste keer in de badkamer, de tweede keer in de kamer van uw naaste. Beide keren gebruikt u een nieuw papieren handdoekje.

Verder blijven de algemene hygiënemaatregelen van het RIVM belangrijk om te volgen:

  • Bij binnenkomst geen handen te schudden.
  • Bij binnenkomst en voor vertrek uw handen te wassen met water en zeep. Was ook tussen uw vingers. Dit kan op uw kamer.
  • Gebruik papieren handdoekjes en gooi deze direct weg.
  • Hoest en nies aan de binnenkant van uw elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoeken of tissues.

Wat is social distancing?

Arts-epidemioloog, Patricia Bruijning UMC Utrecht over social distancing

Blijft hospice Demeter open en kunnen nieuwe patiënten worden opgenomen?

Ja, hospice Demeter blijft open en blijft patiënten opnemen die palliatieve zorg in Demeter nodig hebben.

Worden patiënten die het Coronavirus hebben opgenomen in hospice Demeter?

Nee, we nemen geen patiënten op die het Coronavirus hebben of de symptomen daarvan. We moeten deze maatregel nemen om te voorkomen dat onze medewerkers ziek worden en we het hospice daardoor moeten sluiten.

We zullen daarom bij aanmelding extra vragen naar luchtwegproblemen en/of koorts. Wanneer daar sprake van is, zal gevraagd worden een corona-negatief-testuitslag aan ons te overleggen. Indien die testuitslag niet wordt overlegd kunnen we de patiënt helaas niet opnemen.

Ik hoor dat er een Coronahospice komt in de regio Utrecht, kan ik me aanmelden voor opname?

Nee, er kunnen geen aanmeldingen voor opname in een Corona-hospice worden gedaan.

Wel wordt in de regio Utrecht gewerkt aan mogelijkheden voor het bieden van palliatieve zorg aan patiënten met Corona. Hierbij zijn veel partijen betrokken en het vraagt zorgvuldige besluitvorming en voorbereiding. 
Zodra er meer bekend is, zullen wij dat op onze website laten weten.

Mocht u nu op zoek zijn naar opnamemogelijkheden dan kunt u contact opnemen met uw huisarts.

Moeten patiënten op hun eigen kamer blijven?

Nee, patiënten die geen klachten hebben die kunnen duiden op het Coronavirus mogen ook in de huiskamer verblijven. Wanneer zij bezoek ontvangen doen zij dat wel op hun eigen kamer.

In de huiskamer streven naar kleine groepjes in de verschillende zithoeken.

Daarnaast blijven wij zoals altijd de mogelijkheid bieden om naar buiten te gaan.

Mag ik nog bij mijn naaste op bezoek komen in het hospice?

Ja, om verspreiding van het virus tegen te gaan, mogen maximaal drie door de patiënt aangewezen naasten de patiënt blijven bezoeken in het hospice. Deze naasten mogen eenmaal per dag op bezoek komen en (tenzij zij samenwonen) niet tegelijk. 

Wij zullen aan de patiënt en zijn naasten vragen welke drie naasten op dat zijn. Dit zullen vaak direct betrokken familieleden zijn of goede vrienden. Voorlopig geldt dit tot 6 april. De afspraken die we hierover met u maken leggen we met u vast in uw zorgdossier.

Kinderen (dus onder de 18) vragen we om thuis te blijven. Bij hen zijn klachten minder zichtbaar en daarmee vormen zij een groter risico.

Als u zelf klachten hebt, dan kunt u de patiënt in het hospice beter niet bezoeken.

Voor alle bezoekmaatregelen geldt dat wanneer de situatie van de patiënt verandert en het overlijden zou nabij komen, we in overleg zullen zoeken naar passende oplossingen.

Is het vasthouden van elkaars hand, het geven van een zoen of knuffel nog mogelijk?

Wij vinden het belangrijk dat u bij elkaar kunt zijn met de nabijheid en intimiteit die bij u past, tenzij een van u beiden ziekteverschijnselen MET koorts heeft, dan is het risico dat de ander ook ziek wordt erg groot.
Overleg in dat geval met de verpleegkundige!

Uiteraard hangt dit ook af van specifieke omstandigheden zoals aanstaand overlijden en waardig afscheid nemen.

Er werken zoveel mensen in het hospice, is dat wel veilig?

Hospice Demeter volgt hierin de richtlijnen die door het RIVM zijn opgesteld.

Alle medewerkers volgen de algemene hygiënemaatregelen

  • Medewerkers die thuis kunnen werken doen dat
  • Medewerkers die een risicogebied in het buitenland bezocht EN of contact HEBBEN gehad met patiënten met een bevestigde corona-infectie én klachten HEBBEN van verkoudheid of hoesten blijven thuis tot zij 24 uur lang niet meer hoesten en geen koorts meer hebben.
  • Alle andere zorgverleners blijven gewoon werken, zodat de zorgverlening aan onze patiënten door kan gaan

Aanvullende maatregelen die we in hospice Demeter hebben genomen:

  • Met de tuin- en klusvrijwilligers is afgesproken dat zij niet meer in huis komen voor de overdrachtsmomenten en voor de koffie. De tuinkamer is voor hen gereserveerd.
  • De kookvrijwilligers lopen geen “inventarisatieronde” meer, om onnodig in- en uitlopen te voorkomen.
  • Huisartsen en paramedici komen niet meer in de huiskamer, maar bezoeken de patiënt op de kamer van de patiënt.
  • Ook al wordt het virus verspreid via menselijk contact en niet via materialen, toch worden toiletten, deurkrukken, armleuningen etc. meerdere keren per dag schoongemaakt.
  • Van iedereen in huis, medewerkers, gasten en bezoekers verwachten wij dat zij hun handen meerdere malen per dag zorgvuldig wassen en drogen en elkaar daar aan helpen herinneren.
Waarom hebben medewerkers geen mondkapjes op?

Wanneer patiënten geen drager zijn van het virus is daartoe geen noodzaak.
Bovendien zijn de mondkapjes schaars en zijn ze harder nodig in de huisartsenpraktijken en ziekenhuizen.

Het is mogelijk dat, wanneer de patiënt veel hoest en niest, aan die patiënt wordt gevraagd een mondkapje te dragen tijdens verzorgingsmomenten ter bescherming van de zorgverleners. 

Waarom komt er minder vaak een dokter bij mij langs?

De medische zorg in hospice Demeter wordt uitgevoerd door artsen die naast hun werk in het hospice ook werken in een huisartsenpraktijk of ziekenhuis. Het is daarom van nog groter belang dat zij niet ziek worden en hun werk voor de vele patiënten kunnen blijven doen. Om het besmettingsrisico voor de artsen zo klein mogelijk te maken nemen wij de volgende maatregelen:

  • De dagelijkse visite wordt gedaan tussen dokter en verpleegkundige in hun werkkamer. De dokter bezoekt de patiënt alleen wanneer dat noodzakelijk is.
  • De dienstdoende weekend dokter komt op zaterdag niet meer standaard in het hospice, maar alleen wanneer dat noodzakelijk is. Er zal wel telefonisch overleg met de verpleegkundige zijn.
  • Bij ons wekelijks patientenoverleg zal een kerngroep van zorgverleners in gesprek gaan over de best passende zorg. Dat betekent dat naast een teamverpleegkundige, één van onze dokters, de voorzitter en eventueel een geestelijk verzorger aanwezig zullen zijn.
Verandert er iets rond het eten en drinken?

Uw bezoek zal koffie en thee aangeboden krijgen door de gastvrouw of gastheer. Voorlopig zullen er geen koffie- en theekannen meer in de huiskamer staan, om veelvuldig aanraken te voorkomen.

Voor de avondmaaltijden zullen in deze periode standaardmenu’s worden aangeboden. De redenen hiervoor zijn:

  • het beperken van teveel contactmomenten met steeds wisselende vrijwilligers
  • het omgaan met de soms lege schappen in de supermarkt
  • het beperken van de werklast wanneer er kookvrijwilligers en/of gastvrouwen door ziekte zouden uitvallen
Vindt er nog wel een uitgeleide plaats?

Ja, we zullen ons uitgeleide ritueel houden met dezelfde kleine kring van door de patiënt aangewezen naasten. De ontvangst en het napraten doen we bij voorkeur in de kamer van de patiënt in plaats van in de huiskamer ter bescherming van de medewerkers.

Vinden er nog afrondende gesprekken plaats?

Om onze medewerkers en patiënten waar mogelijk te beschermen, voeren wij de afrondende gesprekken tot nader bericht graag telefonisch. Wanneer het voor u belangrijk is nog eens terug te komen in het hospice, dan maken we daarvoor graag een afspraak met u wanneer de maatregelen tegen Corona niet meer nodig zijn. Zoals u zult begrijpen is nu nog onduidelijk wanneer dat zal zijn.

Kan ik een rondleiding krijgen in het hospice

Nee, vanwege het Coronavirus verzorgen wij tot nader bericht op deze website geen rondleidingen. We kunnen hierin geen uitzonderingen maken. Vanwege ieders veiligheid houden wij vast aan dit beleid.
Om het risico op besmetting van zorgverleners zo klein mogelijk te houden, hebben alleen medewerkers, patiënten en door hen aangewezen naasten toegang tot het hospice.

Pin It on Pinterest

Share This