Veelgestelde vragen in verband met corona

Landelijke informatie over palliatieve zorg en COVID-19 op palliaweb/corona

Vanwege de corona-uitbraak wordt heel Nederland op dit moment geconfronteerd met angst voor lijden en sterven.

Iedereen die op zoek is naar kennis en informatie over palliatieve zorg aan patiënten met COVID-19 besmetting vindt die op palliaweb/corona.

De informatie op Palliaweb is verzameld op basis van overleg met landelijke experts in de 1e, 2e en 3e lijn.

Waarom gelden er in hospice Demeter extra maatregelen?

In hospice Demeter liggen mensen met een grote zorgbehoefte. Onze patiënten zijn kwetsbaar en onze medewerkers onmisbaar. Om ervoor te zorgen dat we zorg kunnen blijven geven aan ieder die het nodig heeft nemen we een aantal maatregelen. We hopen op uw begrip en medewerking.

Hoe merkt u besmet te zijn met het Coronavirus?
De eerste signalen van deze griep zijn neusverkoudheid, keelpijn, hoesten, niezen en moeilijker adem halen. Ook ontstaat er koorts, dat wil zeggen een temperatuur van 38 graden of hoger.
Wat kunt u doen om het verspreiden te verminderen of voorkomen?

Wanneer u in Demeter bent vragen wij u op de kamer van uw naaste te blijven. In tegenstelling tot eerdere berichten kunt u gebruik maken van het patiëntentoilet die grenst aan de kamer van uw naaste. Dit toilet en ook deurklinken worden meerdere keren per dag gereinigd.

Na bezoek van het toilet vragen wij uw handen twee keer te wassen: de eerste keer in de badkamer, de tweede keer in de kamer van uw naaste. Beide keren gebruikt u een nieuw papieren handdoekje.

Verder blijven de algemene hygiënemaatregelen van het RIVM belangrijk om te volgen:

  • Bij binnenkomst geen handen te schudden.
  • Bij binnenkomst en voor vertrek uw handen te wassen met water en zeep. Was ook tussen uw vingers. Dit kan op uw kamer.
  • Gebruik papieren handdoekjes en gooi deze direct weg.
  • Hoest en nies aan de binnenkant van uw elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoeken of tissues.

Wat is social distancing?

Arts-epidemioloog, Patricia Bruijning UMC Utrecht over social distancing

Blijft hospice Demeter open en kunnen nieuwe patiënten worden opgenomen?

Ja, hospice Demeter blijft open en blijft patiënten opnemen die palliatieve zorg in Demeter nodig hebben.

We hebben ruimte voor patiënten met en patiënten zonder coronabesmetting.

Worden patiënten die het Coronavirus hebben opgenomen in hospice Demeter?

Hospice Demeter gaat meewerken aan het realiseren van de nieuwe werkelijkheid van Corona in onze samenleving. Dat betekent dat wij ook aan patiënten met Corona zorg gaan verlenen. Dat gebeurt uiteraard op veilige wijze en is geïntegreerd in onze gebruikelijke gespecialiseerde zorg. 

Wij hebben vaker patiënten geïsoleerd verpleegd met andere besmettelijke ziektes. Ook patiënten met Corona zullen we op deze wijze verplegen:

  • Wij volgen de richtlijnen van het RIVM en stemmen al onze interne protocollen af met de GGD Utrecht.
  • Patiënten in isolatie blijven op de eigen kamer en delen geen badkamer met een patiënt die geen Corona heeft.
  • Het bezoek van deze patiënten komt niet elders in huis. 
  • We maken gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen zoals mondmaskers, jassen en handschoenen. Deze hebben we voldoende tot onze beschikking.
  • Er zullen extra zorgmedewerkers worden ingezet in iedere dienst.
Moeten patiënten op hun eigen kamer blijven?

Als u geen corona-infectie heeft kunt u, ook met uw bezoek, in de huiskamer of de tuin verblijven. We vragen u om rekening te houden met de 1,5 meter afstand. In totaal kunnen er maximaal tien mensen tegelijk in de huiskamer zijn op veilige afstand van elkaar. Houdt u rekening met elkaar.
Patiënten met klachten passend bij het Coronavirus blijven op hun eigen kamer.

Mag ik nog bij mijn naaste op bezoek komen in het hospice?

Bezoek in Demeter is mogelijk, maar er gelden wel veiligheidsmaatregelen.
Het uitgangspunt daarbij is dat er 1,5 meter afstand gehouden kan worden. Zowel tussen bezoekers onderling als tussen bezoekers en medewerkers.

Indien een patiënt niet zelf het bezoek coördineert wijst deze een naaste aan die het bezoek coördineert. Deze naaste maakt de bezoekafspraken voor de patiënt en houdt daarbij rekening met het volgende:

  • Indien er sprake is van verkoudheidsklachten, hoesten of andere klachten die passen bij het Coronavirus, dan vragen we bezoekers nadrukkelijk om niet op bezoek te komen. 
  • Wij zijn van mening dat met dagelijks drie bezoekers per patiënt de hoeveelheid mensen en bewegingen in het hospice acceptabel blijven.
  • Wij zijn van mening dat maximaal twee personen tegelijk op bezoek een veilige situatie voor iedereen is. 
  • Wij vragen de bezoekers om de kamer (even) te verlaten als de 1,5 meter afstand niet aangehouden kan worden.  Dit is vooral van belang als er een verpleegkundige of zorgkundige binnenkomt.
  • Wij verwachten dat instructies over veiligheid begripvol opgevolgd worden.

Is het vasthouden van elkaars hand, het geven van een zoen of knuffel nog mogelijk?

Wij vinden het belangrijk dat u bij elkaar kunt zijn met de nabijheid en intimiteit die bij u past, tenzij een van u beiden ziekteverschijnselen MET koorts heeft, dan is het risico dat de ander ook ziek wordt erg groot.
Overleg in dat geval met de verpleegkundige!

Uiteraard hangt dit ook af van specifieke omstandigheden zoals aanstaand overlijden en waardig afscheid nemen.

Er werken zoveel mensen in het hospice, is dat wel veilig?

Hospice Demeter volgt hierin de richtlijnen die door het RIVM zijn opgesteld.

Alle medewerkers volgen de algemene hygiënemaatregelen

  • Medewerkers die thuis kunnen werken doen dat
  • Medewerkers die een risicogebied in het buitenland bezocht EN of contact HEBBEN gehad met patiënten met een bevestigde corona-infectie én klachten HEBBEN van verkoudheid of hoesten blijven thuis tot zij 24 uur lang niet meer hoesten en geen koorts meer hebben.
  • Alle andere zorgverleners blijven gewoon werken, zodat de zorgverlening aan onze patiënten door kan gaan

Aanvullende maatregelen die we in hospice Demeter hebben genomen:

  • Met de tuin- en klusvrijwilligers is afgesproken dat zij niet meer in huis komen voor de overdrachtsmomenten en voor de koffie. De tuinkamer is voor hen gereserveerd.
  • De kookvrijwilligers lopen geen “inventarisatieronde” meer, om onnodig in- en uitlopen te voorkomen.
  • Huisartsen en paramedici komen niet meer in de huiskamer, maar bezoeken de patiënt op de kamer van de patiënt.
  • Ook al wordt het virus verspreid via menselijk contact en niet via materialen, toch worden toiletten, deurkrukken, armleuningen etc. meerdere keren per dag schoongemaakt.
  • Van iedereen in huis, medewerkers, gasten en bezoekers verwachten wij dat zij hun handen meerdere malen per dag zorgvuldig wassen en drogen en elkaar daar aan helpen herinneren.
Waarom hebben medewerkers geen mondkapjes op?

Wanneer patiënten geen drager zijn van het virus is daartoe geen noodzaak.
Bovendien zijn de mondkapjes schaars en zijn ze harder nodig in de huisartsenpraktijken en ziekenhuizen.

Het is mogelijk dat, wanneer de patiënt veel hoest en niest, aan die patiënt wordt gevraagd een mondkapje te dragen tijdens verzorgingsmomenten ter bescherming van de zorgverleners. 

Waarom komt er minder vaak een dokter bij mij langs?

De medische zorg in hospice Demeter wordt uitgevoerd door artsen die naast hun werk in het hospice ook werken in een huisartsenpraktijk of ziekenhuis. Het is daarom van nog groter belang dat zij niet ziek worden en hun werk voor de vele patiënten kunnen blijven doen. Om het besmettingsrisico voor de artsen zo klein mogelijk te maken nemen wij de volgende maatregelen:

  • De dagelijkse visite wordt gedaan tussen dokter en verpleegkundige in hun werkkamer. De dokter bezoekt de patiënt alleen wanneer dat noodzakelijk is.
  • De dienstdoende weekend dokter komt op zaterdag niet meer standaard in het hospice, maar alleen wanneer dat noodzakelijk is. Er zal wel telefonisch overleg met de verpleegkundige zijn.
  • Bij ons wekelijks patientenoverleg zal een kerngroep van zorgverleners in gesprek gaan over de best passende zorg. Dat betekent dat naast een teamverpleegkundige, één van onze dokters, de voorzitter en eventueel een geestelijk verzorger aanwezig zullen zijn.
Verandert er iets rond het eten en drinken?

Uw bezoek zal koffie en thee aangeboden krijgen door de gastvrouw of gastheer. Voorlopig zullen er geen koffie- en theekannen meer in de huiskamer staan, om veelvuldig aanraken te voorkomen.

Voor de avondmaaltijden zullen in deze periode standaardmenu’s worden aangeboden. De redenen hiervoor zijn:

  • het beperken van teveel contactmomenten met steeds wisselende vrijwilligers
  • het omgaan met de soms lege schappen in de supermarkt
  • het beperken van de werklast wanneer er kookvrijwilligers en/of gastvrouwen door ziekte zouden uitvallen
Vindt er nog wel een uitgeleide plaats?

Ja, we zullen ons uitgeleide ritueel houden met dezelfde kleine kring van door de patiënt aangewezen naasten. De ontvangst en het napraten doen we bij voorkeur in de kamer van de patiënt in plaats van in de huiskamer ter bescherming van de medewerkers.

Vinden er nog afrondende gesprekken plaats?

Om onze medewerkers en patiënten waar mogelijk te beschermen, voeren wij de afrondende gesprekken tot nader bericht graag telefonisch. Wanneer het voor u belangrijk is nog eens terug te komen in het hospice, dan maken we daarvoor graag een afspraak met u wanneer de maatregelen tegen Corona niet meer nodig zijn. Zoals u zult begrijpen is nu nog onduidelijk wanneer dat zal zijn.

Kan ik een rondleiding krijgen in het hospice

Nee, vanwege het Coronavirus verzorgen wij tot nader bericht op deze website geen rondleidingen. We kunnen hierin geen uitzonderingen maken. Vanwege ieders veiligheid houden wij vast aan dit beleid.
Om het risico op besmetting van zorgverleners zo klein mogelijk te houden, hebben alleen medewerkers, patiënten en door hen aangewezen naasten toegang tot het hospice.

Pin It on Pinterest

Share This