Stichting Delta De Bilt (tien basisscholen in de gemeente De Bilt) en de stichting Vrienden van Academisch Hospice Demeter organiseerden op 31 maart een spinning- en bootcampevenement bij Sportcity in Bilthoven.

Het hospice bestaat 10 jaar en combineert sinds haar oprichting het geven van passende zorg met onderzoek, delen van kennis en het geven van onderwijs. Zij wil heel graag een ruimte, een ‘loods’ inrichten in de bestaande schuur op het terrein van het hospice. Het moet een centrum worden om samen te praten, te reflecteren, te onderzoeken, te ontwikkelen en te delen. Om goede zorg te kunnen geven, is kennis en ervaring nodig. Er is eigenlijk een gids, een loods, nodig. Iemand die helpt om door de ‘onbekende wateren van de laatste levensfase te manoeuvreren’. Tot nu toe konden mensen hiervoor nergens terecht.

Meer dan driehonderd leerlingen van groep 8 namen tussen 11.00 en 16.00 uur deel aan een les spinnen en bootcamp. Daarna was het de beurt aan hun ouders, ambtenaren van de Gemeente De Bilt, leden van sportverenigingen en andere inwoners van de gemeente. De opbrengst gaat volledig naar de bouw van de loods van de hospice.

SportCity Bilthoven (Leyenseweg 123) stelde de zalen en instructeurs beschikbaar. Albert Heijn, Hoogvliet en De Koopman ondersteunden met fruit en Bouwman Boeken De Bilt stelde 100 boeken ‘Achtste Groepers huilen niet’ (van Jacques Vriens) beschikbaar.
(Wim Westland)